English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

دفاع جانانه کارگردان فیلم شهید چمران از یک فیلم دفاع مقدسی/حاتمی کیا: «شیار 143» فیلم شیعه و فیلم انتظار است

دفاع جانانه کارگردان فیلم شهید چمران از یک فیلم دفاع مقدسی/حاتمی کیا: «شیار 143» فیلم شیعه و فیلم انتظار است
ابراهیم حاتمی کیا با انتقاد از فیلمسازی برای جشنواره های خارجی و نه مردم ایران و انتقاد از هیات انتخاب جشنو اره فیلم فجر گفت: من حق دارم از فیلمی که از جریان بچه های جنگ و مادران شهدا می گوید دفاع کنم. در حالی نشست پرسش و پاسخ فیلم «شیار 143» برگزار شد که مهمترین نکته آن حضور ابراهیم حاتمی کیا و دفاع تمام قد او از دومین فیلم نرگس آبیار و انتقاد شدیدش از هیات انتخاب بود که این فیلم در فهرست اولیه قرار نداشت.
ابراهیم حاتمی کیا با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پارسال فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند»، فیلمی بود که حرف بخشی از اجتماع را می زد و با استقبال خوبی هم مواجه شد، امسال هم «شیار 143» همین طور بود و مورد استقبال قرار گرفت. این نشان می دهد که وقتی سینمای ما حرف مردم را بزند و با آمال و آرزوهای مردم هماهنگ شود، مردم احساس خوبی نسبت به سینما پیدا می کنند.
 فیلم ها را برای مردم ایران نمی سازیم
این کارگردان سینما همچنین در خصوص دلیل گرفتار شدن سینمای ایران به ورطه کلیشه ها اظهار داشت: این بلایی است که جشنواره های خارجی و سلیقه هایی از آن ور آب به جان سینمای ایران انداخته اند. چیزی که نتیجه اش بحران تماشاچی در سینمای ایران است واقعیت این است که ما فیلم ها را برای مردم ایران نمی سازیم و برای آن طرف آبی ها ساختیم و باید پاسخگوی این وضعیت باشیم.
 
وی همچنین در خصوص این نکته که سیاست های دولتی را چه قدر در به وجود آوردن این وضعیت موثر می دانید خاطرنشان کرد: بحث های من فراتر از سیاست های دولت های مختلف است.
«شیار 143» در اوج ناامیدی به مخاطب امید می دهد
کارگردان فیلم سینمایی «چ» همچنین با تمجدید از «شیار 143» در جمع خبرنگاران تاکید کرد: «شیار 143» فیلمی بسیار عالی زیبا و تاثیرگذار از آب درآمده بود. وقتی در نشست خبری این فیلم نشستم، دیدم که حیای عوامل این فیلم واقعا در خود فیلم منعکس شده است.من غیر از خانم زارعی و شادمان فر، فیلمبردار فیلم فرد دیگری را در این جمع نمی شناختم؛ اما فیلم آنها به گونه ای ساخته شده است که ذهن مخاطب ایرانی را درگیر خود می کند.دلم می خواست که من هم سهمی در این فیلم داشتم.
 
کارگردان «آژانس شیشه ای» همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به مضمون فیلم آیا او می توانست «شیار 143» را بسازد. گفت: این فیلم زنانه است و خوشبختانه بیان، زبان و احساسش زنانه است و این زیباست. قطعا من نمی توانم این فیلم را بسازم.
 
حاتمی کیا افزود: این فیلم امید می دهد. در اوج به نظر ناامیدی و در فضایی که فیلم می تواند کاملا ناامید کننده باشد حرف از امید زده می شود و این معجزه فیلم است.چیزی که در این فیلم هست را خیلی فیلم های دیگر که حتی در مورد مصائب اجتماع صحبت می کنند را دارد، اما متاسفانه زبانی را انتخاب می کنند که در انتها تماشاگر منکوب می شود و در خود فرو می رود، این فیلم اتفاقا انرژی را به همراه می اورد. همان انرژی که خانم آبیار در نشست رسانه ای درباره قیچی کردن فرش به آن اشاره کردند. این یعنی زندگی تازه.
 
وی خاطرنشان کرد: این فیلم زبان و بیان مذهبی دارد.برخلاف فیلم هایی که حرف از دروغ می زنند، اما خودشان دروغ گو هستند، در این فیلم کاملا احساس می شود که با امید به خانواده شهدا و انتظار این عزیزان نگاه می کند. این همان فرهنگ مذهبی است که ما نسبت به مقوله انتظار داریم.این فیلم شیعه است. این فیلم فیلم انتظار است.
 
این کارگردان سینما در بخش پایانی حرف هایش در جمع خبرنگاران در خصوص فیلم سینمایی «چ» گفت:در  سینماهای مردمی استقبال از «چ» الحمدالله خوب بوده است، و احساس می کنم فضای سینماهای مردمی با کاخ جشنواره مقداری متفاوت است.
 
او بار دیگر با اعتراض به عدم ورود ابتدایی «شیار 143» به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر گفت: این روند باید آسیب شناسی شود. من تاکید می کنم که این روند باید آسیب شناسی شود و آن دوستان باید پاسخگو باشند. هر کدام از اعضای هئیت انتخاب تجربه های سینمایی دارند، اما من پاسخ این اعتراض را از مسئول جشنواره فجر می خواهم.
 
* فیلمی که بچه های جنگ و مادران شهدا سخن می گوید
 
این کارگردان سینما در ادامه انتقاد خود از هیات انتخاب جشنواره اظهار داشت:این چه ترکیبی در هیات انتخاب است که به چنین انتخابی منجر می شود. این برای من مساله است. چه خوابی برای این دوستان رخ داده که این دوستان نتوانستند این فیلم را در جشنواره تحمل کنند و عوامل آن مجبور به لابی برای حضور در جشنواره شوند. این بچه ها تازه وارد سینما شده اند ، پشتوانه بزرگی ندارند، این بچه ها باید حمایت شوند.این فیلم دیگر باید چه گونه می بود که مورد حمایت واقع می شد.
 حاتمی کیا افزود: این دوستان هئیت انتخاب یا خواب بوده اند که این فیلم را ندیده اند و یا در احوالات دیگری بوده اند، اما اگر معتقد شویم که حق آنهاست که انتخاب کنند و این فیلم را به جشنواره نفرستند باید بگوییم که وای بر این سینما.من قصد اهانت به دوستان هئیت انتخاب ندارم اما حق دارم که از این فیلمی که از جریان بچه های جنگ و مادران شهدا می گوید در دفاع از آنها بگویم که دوستان همکار برای شما متاسفم.
 
حاتمی کیا در ادامه افزود: «شیار 143» مظلومانه با این کیفیت ساخته شد و حرفی که می زند همه ما را متاثر کرده است و حال همه ما را خوش کرده است، وقتی از پای فیلم بلند می شویم حال همه ما خوب شده است.چرا وقتی فیلم های دیگر را می بینیم احساس می کنیم که حال بدی داریم و نیاز داریم به خلوتی برای فرار از خفگی برویم. من سر این فیلم خیلی گریه کردم، اما وقتی از سالن بیرون آمدم، احساس می کنم شادابم و حالم خوش است و همین باعث شد که «چ» را تقدیم به این فیلم کنم. این همان نمونه ای از سینمایی است که به نظر می رسد دارد از فضایی به ظاهر ناامید کننده حرف می زند، اما بسیار امیدوارانه است. این همان نمونه ای است که باید از آن حرف زده شود. برخلاف فیلم هایی که در ظاهر عنوان رحمانی دارند، و در واقع شیطانی اند و مخاطب را منکوب و مایوس می کنند. مگر مردم ما کم مشکلات دارند.
این فیلم فراتر از سیمرغ های ماست
 حاتمی کیا با یادآوری سالهای ساخت فیلم «از کرخه تا راین» گفت: آن زمانی که این دوران را می ساختم به من می گفتند این سالها دوران بزم و سازندگی  است و این حرفها نباید زده شود، ولی این فیلم را مردم با عمق جان پذیرفتند، چون احساس می کردند حرف خودشان است، این فیلم هم از غصه حرف می زند، اما در انتها به بیننده انرژی و قدرت می دهد.
 حاتمی کیا گفت: برای دومین باری است که فیلم را می بیینم، نمی خواهم فیلم را تحلیل کنم، ایراداتی جزئی هم به فیلم دارم؛ اما با همه این احوال فیلم، فیلم بسیار خوب و باشرفی  است.این فیلم فراتر از سیمرغ های ماست و من اصلا قائل به این نیستم. با سیمرغ نمی شود پاسخ این فیلم را داد،بسیاری مرغ های دیگر نیاز داریم تا این پرواز رانشان دهیم.
«الفت» مثل حاج کاظم در ذهن مردم خواهد ماند
ابراهیم حاتمی کیا گفت: من امسال با فیلم «چ» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارم که اتفاقا بازیگر نقش زن آن مریلا زارعی است اما من با افتخار این فیلم را به مریلا زارعی بازیگر نقش الفت در «شیار 143» و نرگس آبیار کارگردان این فیلم تقدیم می‌کنم.
این فیلمساز سینمای دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر دیدگاه خود درباره این فیلم دفاع مقدسی را اینگونه بیان کرد: فیلم «شیار 143» حرف تازه ای از جنس سینمای دفاع مقدس بیان می کند و خوشبختانه با ساختن فیلم هایی از این دست متوجه می شویم هنوز حرف های نگفته زیادی درباره دفاع مقدس داریم.
کارگردان فیلم «از کرخه تا راین» در ادامه متذکر شد: من امسال با فیلم «چ» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشتم که اتفاقا بازیگر نقش زن آن مریلا زارعی است اما من با افتخار این فیلم را به مریلا زارعی بازیگر نقش الفت و نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار 143» تقدیم می کنم.
وی افزود: این دو بانو با قدرت و تلاش بسیاری که به خرج دادند توانستند برشی زیبا از دفاع مقدس را به تصویر بکشند.
حاتمی کیا شخصیت حاج کاظم در فیلم «آژانس شیشه ای» را با کاراکتر الفت در فیلم «شیار 143» مقایسه کرد و گفت: الفت شخصیت اصلی فیلم «شیار 143» با نقش آفرینی مریلا زارعی مانند حاج کاظم فیلم آژانس شیشه ای هم در سینما و هم در ذهن مردم به خوبی به یادگار باقی خواهد ماند.
کارگردان فیلم سینمایی «چ» گفت: به اعتقاد من الفت با فیلم «شیار 143» در سینما متولد شد. در جامعه زنانی از جنس الفت بوده اند اما متاسفانه همکاران ما چشمشان را بر این زنان فداکار ایرانی بسته‌اند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در فیلم های ایرانی آنقدر که زنان خیابانی را می بینیم همسران و مادرانی از جنس الفت را نمی‌بینیم.
کارگردان فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» گفت: خوشبختانه نرگس آبیار کارگردان این فیلم سینمایی با نگاه زنانه ای که به داستان داشت توانست زنانی از این جنس را به سینمای ایران هدیه دهد.
حاتمی کیا در پایان صحبت های خود با اشاره به آخرین سکانس فیلم «شیار 143» و ملاقات الفت با پیکر فرزندش گفت: به اعتقاد من سکانس آخر فیلم زیباترین سکانس این فیلم سینمایی بود. در واقع بهترین تصویر از ملاقات مادر با فرزندش را به نمایش گذاشت. لحظه ای که الفت فرزند رشید خود را پس از سالها به آغوش می کشد از جمله تاثیرگذارترین لحظه های فیلم بود.
 

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ ۱۱:۳۷

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.