English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

رسول صدرعاملی: وقتی انسان‌ها به بن‌بست می‌خوردند چیزی به عنوان توسل وجود دارد

رسول صدرعاملی: وقتی انسان‌ها به بن‌بست می‌خوردند چیزی به عنوان توسل وجود دارد
رسول صدرعاملی در برنامه فیلم و فرهنگ رضوی با محوریت فیلم "هر شب تنهایی" اظهار داشت:‌ تئاتر و نویسندگی در مازندران فعال است اما سینما رونق لازم را ندارد.
وی با اشاره به اینکه مشهد سالانه 17 تا 22 میلیون زائر دارد که خانواده و اقوام ما هستند، تصریح کرد:‌ وقتی دغدغه این تعداد از انسان‌های صرفا زیارت است، جای آنها در سینما خالی بود و سه‌گانه‌ شب، هرشب تنهایی و در انتظار معجزه در این راستا ساخته شد.
صدرعاملی با بیان اینکه دنیا پر از زائر بوده و بحث زیارت فقط مربوط به کشور ما نیست، گفت:‌ همه ادیان برای خود زیارتگاه‌هایی دارند که به آن معتقد هستند.
این کارگران سینما با اشاره به اینکه 70 درصد از آداب زیارت در همه جای دنیا به یک شکل است، ادامه داد:‌ بسیار مهم است وقتی که زائر به مقصد می‌رسد برای دیگران دعا کند.
وی یادآور شد:‌ وقتی زائر به مقصد می‌رسد، حس خوشایندی دارد و این حس خوشایند برگرفته از انبوه انسان‌هایی است که به آن زائر فکر می‌کنند.
صدرعاملی با بیان اینکه در فیلم "هرشب تنهایی" قصد قصه‌پردازی نداشتم، تصریح کرد:‌ استنباطم بر این بود که اگر بتوانیم حال و هوای زائر بودن را به تصویر بکشیم، این خود موجب جذابیت شده و جای خالی قصه را پر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هر موضوعی با خود، فرم ساختاری را به همراه می‌‌آورد، متذکر شد:‌ وقتی قصه‌ای پر از تنش داریم، خود به خود فرم اثر را کوتاه و سریع می‌کند و زمانی که همدلی و همراهی دو نفر را در فیلم می‌خواهیم، دیگر نمی‌توان ریتم را سریع‌تر از ریتم ذهنی و فکری بازیگر تمام کرد.
صدرعاملی با بیان اینکه ایده این سه‌گانه مربوط به اصغر فرهادی است و قرار بود در تلویزیون کار شود، خاطرنشان کرد:‌ حدود 12 داستان بود که شش داستان را نمی‌خواست کار کند و من از درون آنها این سه‌گانه را درآوردم و به یک کار سینمایی تبدیل شد.
وی اذعان کرد:‌ اصرار داشتم که این کار حتما سینمایی باشد چراکه کار تلویزیونی از این مجموعه نمی‌توانست تاثیرگذاری داشته باشد.
صدرعاملی با بیان اینکه همیشه مکان برای من مهم است، گفت: تاثیر فیلم خوب و متوسط به شدت به انتخاب فضا توسط کارگردان بستگی دارد.
وی با اشاره به اینکه در انتخاب فضا، سعی می‌کنم جهان‌شمول بودن این بخش را پیدا کنم، اضافه کرد: 75 درصد از آداب زیارتی مشترک است و برای نشان دادن آن باید لوکیشن را درست انتخاب کرد.
وی با بیان اینکه وقتی انسان‌ها به دیوار و بن‌بست می‌خوردند چیزی به عنوان توسل وجود دارد، گفت:‌ فیلم هر شب تنهایی وارد این عرصه می‌شود.
صدرعاملی با اشاره به اینکه تعریف من از معجزه، تعریف کلیشه‌ای نیست که یک نابینا بینا شود، اظهار داشت:‌ هر روز در زندگی من معجزه اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه مدتی در جلسات کودکان مبتلا به سرطان شرکت می‌کردم و نقش همراه بیمار بودن بسیار مهم است، تصریح کرد: به عنوان انسان سالمی که در کنار بیمار هستیم باید مراقبت کنیم که محبت ما کورکورانه و از روی دلسوزی نباشد.
صدرعاملی با بیان اینکه از نظر من داشتن ایمان خوب است، افزود:‌ کسی که ایمان دارد از کسی که ایمان ندارد یک گام جلوتر است.
وی اظهار داشت: ‌از دلایل انتخاب لیلا حاتمی برای ایفای نقش در این فیلم این بود که وی زمان بیماری پدر، همراه او بوده و این حالت را درک و حس کرده بود.
صدرعاملی یادآور شد: فرهنگ رضوی داشتن درکی نسبت به مقوله و فرهنگ کمک به دیگران است.
وی با بیان اینکه تصور اشتباهی است که وقتی وارد یک فضای عرفانی می‌شویم الزاما باید گریه و زاری را به نمایش بگذاریم، تصریح کرد: در این فیلم فضای شادمانی ایجاد کردیم و از بازخورد آن نگران بودیم.
صدرعاملی افزود: ‌وقتی انسان‌ها وارد فضای عرفانی می‌شوند واقعا شادمان هستند و این موضوع بخش پنهانی است که هیچ‌وقت به روی پرده نیامده بود.
فیلم هر شب تنهایی به موضوع زنی بیمار می‌پردازد که وارد صحن رضوی می‌شود و در این حین با مسائلی روبه‌رو است.
فن آوری اطلاعات و ارتباطات جشنواره بین المللی امام رضا(ع)
۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ۱۰:۰۱

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.