به گزارش ستاد خبری بیستمین دوره جشنواره بینالمللی فرهنگی و هنری
امام رضا(ع)، فهیمه محمدزمانی در نشست هم اندیشی نقطه یابی زیست بوم نوآوری سوغات
زیارت در برنامه هفتم توسعه، گفت: یکی از اهدافی که در این ستاد در حوزه اصلی که
در آن کار می کنیم مطرح است، صنایع فرهنگی و صنایع خلاق است این موضوع کاملا منطقه
ای دارد پیگیری می شود زیرا یکی از اولویتهای ما اولویتهای منطقه و بومی هر استان
است.
وی ادامه داد: نگاهی که ما به منطقه و استان خراسان رضوی و استانهای
دیگر داریم، کاملا باتوجه به ظرفیتهای منطقه ای آن است. وقتی که مشهد یک پایگاه
ورود زائر دارد و در از بدو وردش تا وقتی که به زیارت و سیاحت میپردازد هدایت می
شود، برای این قشر صنایع فرهنگی جنبه سوغات فرهنگی پیدا می کند. این موضوع در
خراسان رضوی پررنگتر از استانهای دیگر است.
محمدزمانی بابیان اینکه موضوع سوغات فرهنگی به عنوان یکی از دغدغه های
مسئولان قرار گرفته و موضوع در سطح حاکمیت نیز دیده می شود، بیان کرد: امسال در
برنامه هفتم توسعه این موضوع در بحث اقتصاد فرهنگ در حال پیگیری است.
با توجه به اینکه بند فرهنگی آن ذیل معاونت، علاوه بر اینکه یک موضوع
کلی دیده می شود بصورت منطقه ای و استانی هم مورد توجه قرار می گیرد.
وی با اشاره به این موضوع که در بحث صنایع فرهنکی، مباحث مالی مطرح نیست،
تصریح کرد: حوزه صنایع فرهنگی در همه دستگاه ها فعال است و متولی کامل و جامعی ندارد به همین دلیل ما همیشه
در اعداد و ارقام دچار چالش هستیم.
معاون ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری
ریاست جمهوری، افزود: یکی از بحرانهایی که باعث شده بحث اقتصاد حوزه صنایع فرهنگی
دیرتر به حاکمیت برسد مسئله اعداد و ارقام بوده است.
وی با بیان اینکه ما در کشورهای دیگر می توانیم با فرش ایرانی هنر ایران
را بخاطر محتوایی که دارد معرفی کنیم، بافت فرش تاریخ ایران را روایت می کند و از
طرفی هنر دست زنان و مردان این کشور است و دارای قیمت بالایی نیز می باشد، گفت:
اما در کنار فرش می توانیم کلی هدایای ارزشمند دیگری نیز که هنر دست هنرمندان ما
که محتوای ذهنی آنان است مانند کتاب شاهنامه که حتی کمیک آن را به عنوان هدیه
استفاده کنیم، تولید کنیم.
محمد زمانی از صنعت کمیک به عنوان صنعتی که در کل دنیا با کمترین هزینه
سرامد است و جزء بالاترین گردشهای مالی است که در ایران ما مغفول مانده است، اظهار
کرد: بازر کمیک در حوزه کودک، نوجوان و حتی بزرگسال بازار جذابی دارد بنابراین ما
حتی در هدایای خودمان نیز با استفاده از کمیک می توانیم تغییر و تفکر را بکار ببریم.
وی با بیان اینکه در کل دنیا در صنعت فرهنگی دغدغه مسئولان آن کاربردی
بودن آن صنعت است، افزود: اما هنرهای ما از جمله آینه، سفال، شیشه وفرشمان تزئینی
است و همین امر ما را از بازارهای جهانی دور نگه میدارد. برای نزدیک شدن به
بازارهای جهانی نیاز به تغییر نگرش داریم.
انتهای پیام//ف.ح/