به گزارش ستاد خبری بیستمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری
امام رضا(ع)، مهدی یک پسر در نشست هم اندیشی نقطه یابی زیست بوم نوآوری سوغات زیارت
در برنامه هفتم توسعه ادامه داد: اگر بخواهیم سوغات در مشهد فعال و تاثیرگذار
باشد، باید ظرفیت های موجود را تقویت کنیم و به دنبال خلق ظرفیتهای جدید نباشیم.
این فعال فرهنگی بیان کرد: در این راستا نیاز به صادرات فرهنگی داشته
و باید روی برندسازی ملی آن هم کار شود. لذا اگر بخواهیم از سوغات به عنوان محصول
فرهنگی استفاده کنیم باید برایش یک رفتار ملی تعریف کنیم.
وی بیان کرد: پروژه سوغات فرهنگی زائر در مجموعه آستان قدس رضوی در
زمان آقای رئیسی تولیت وقت رقم خورد و در آن زمان بود که طرح مرکز فناوری سوغات
فرهنگی را آماده کردیم و اسناد راهبردی آن ارایه شد.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه مشکل سوغات زائر، بازار است، ابراز
کرد: ما طبقه دوم فروشگاه به نشر را به ۸
هزار محصول فرهنگی مجهز کردیم؛ لذا تا زمانی که نقطه تقاضا را فعال نکنیم هرچقدر
استارت آپ برگزار کنیم بی فایده است.
وی ابراز کرد: متاسفانه بیشتر سوغات فرهنگی ما کالاهای خارجی و بعضا
مغایر با فرهنگ رضوی و زیارت است.
این فعال فرهنگی ادامه داد: مساله جدی بازار سوغات فرهنگی، برندها
هستند. باید با سرمایه گذاری در محصولات فرهنگی متناسب با نیاز مخاطب کودک و
نوجوان و تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی این خلاء را پر کرد.
وی ادامه داد: حضور جدی محصولات خارجی و غیر فرهنگی نشانگر کم کاری
ما در این حوزه است. در حالیکه در مطالعات ما، مردم از سوغات ایرانی که مرتبط با
فضای معنوی زیارت باشد به خوبی استقبال می کنند.
یک پسر عنوان کرد: اگر سوغات زیارت در مشهد موثر حرکت کند اول باید
به سراغ ظرفیت های موجود برویم و آن ها را تقویت کنیم؛ دوم اینکه برای حل این
مسأله باید وارد حوزه صادرات فرهنگی شویم چرا که با اقتصاد این شهر نمی توان موضوع
را جدی کرد و باید به سمت صادرات حرکت کنیم.
وی
ادامه داد: روی برندسازی ملی باید به صورت جدی کار شود و تولیدات متفاوت ایجاد شود
که در این راستا ظرفیت های بسیار زیادی موجود می باشد.
این فعال فرهنگی، مشهد را بزرگترین بازار اسباب بازی کشور بعد از
تهران برشمرد و گفت: متاسفانه بازار دست وارد کنندگان است. همچنین در نوشت افزار ایرانی
اسلامی هیچ محفلی در مشهد وجود ندارد و به صورت پراکنده تولید کنندگان باید به
دنبال بازار آن باشند.
انتهای پیام//ف.ح