English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

صدری: جشنواره‌های رضوی، فرآیندمحور است نه محصول‌محور/ آمادگی بنیاد امام‌رضا(ع) برای حمایت از آواها و نواهای فاخر

صدری: جشنواره‌های رضوی، فرآیندمحور است نه محصول‌محور/ آمادگی بنیاد امام‌رضا(ع) برای حمایت از آواها و نواهای فاخر
دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: جشنواره امسال امام‌رضا(ع)، بنیادین و فرآیندمحور است نه محصول‌محور.

احمد صدری در حاشیه برگزاری کارگاه دوروزه «آواها و نواهای رضوی» به میزبانی شیراز، در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی فرهنگی و هنری امام‌رضا علیه‌السلام، با بیان این مطلب که نگاه مسئولان جشنواره امسال بنیادین و فرآیندمحور است نه محصول محور اظهارداشت: دوره‌های گذشته محصول‌محور بود، به طوری که جشنواره در همان بازه زمانی اجرا، دو الی سه روز خلاصه می شد اما امسال مسئولان نگاه فرآیندی به جشنواره داشتند برای همین اولین کارگاه پژوهشی بعد از پنج دوره برگزار شد.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی افزود: افرادی که در حوزه‌های مختلف موسیقی آیینی کار می‌کنند، چه مداحی و چه منقبت‌خوانی، بیشتر ذوقی کار کرده اند؛ در حالی که حوزه موسیقی دانش بنیان است و نیاز به یک دانش دارد؛ در واقع شناخت کافی از ملودی ریتم, صدا سازی، پایه صدایی، تنفس و تلفیق شعر موسیقی است.

 صدری اضافه کرد: مهمترین نکته پیچ صدا است؛ وسعت صدایشان و نتی که می تواند روی آن صدای خودش را تنظیم کند و فواصل را بتواند اجرا کنند. البته در این دو روز نتیجه و تحول خاصی انتظار نداریم رخ بدهد بلکه تذکری است از این بابت که فرد بداند موسیقی برای خودش پیچیده است و مبحثی علمی دارد .

وی ادامه داد: در بازه زمانی یک ماهه افرادی که تست صدا و خواندن خوبی دارند آموزش‌هایی که در دو کارگاه داده می‌شود و بعد از گذشت یک ماه با استاد در ارتباط هستند تا اشکالاتشان رفع شود و در نهایت بتوانیم مبتنی بر فرهنگ موسیقی آثار جدیدتری را داشته باشیم.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: اگر کار خاص یا ملودی خوبی بشنویم بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام حاضر است برای این کار سرمایه گذاری کند؛ یعنی  بخش های تولیدی،آهنگ سازی، حتی تولید کلیپ کند؛ به شرط اینکه اثر فاخری باشد. اگر این موضوع تداوم پیدا کند، این کارگاه ها را در طول سال و برای تمام استان‌ها برگزار می‌کنیم.

صدری تصریح کرد: تمام موسیقی آیینی ما برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی یا موسیقی بومی است که معمولا با تغییراتی از اینها استفاده می‌شود. این تغییر سرعت در تلفیق شعر و موسیقی است؛ تلاش و توجه به این ملودی ها و دستگاهای موسیقی ایرانی که هر دستگاهی چه حالتی دارد، چه نوع شعری برای چه گوشه ای، برای چه دستگاهی حالت بهتری را به مخاطب منتقل می‌کنند تا معنایی که در شعر نهفته است را بهتر بتواند آشکار کند.

وی افزود: به نظرمن کسانی که در زمینه موسیقی آیینی و مذهبی کار می‌کنند هر چه بیشتر با مباحث ملودی‌ در ساختار موسیقایی آشنا شوند و حساسیتهایشان بیشتر شود اثری که تولید می‌شود به اثر هنری نزدیک‌تر می‌شود و تاثیر گذاری در میان جامعه بیشتر می‌شود؛ به هر حال موسیقی که ایرانی ها دوست دارند ملودی‌محور است.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۱۴

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.