مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) گفت: جشنوارههای امام رضا علیهالسلام از جمله عمومیترین جشنوارههای کشور در مقایسه با جشنواره فجر و عمار یا جشنواره مقاومت است.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی بیستمین دوره جشنوارههای ملی و بینالمللی فرهنگی و هنری امامرضا(ع)،
مرتضی سعیدی زاده در حاشیه سفر به استان گلستان و شهر گرگان برای بررسی
آخرین وضعیت برگزاری جشنواره سرود رضوی در این استان ضمن دیدار خانواده
شهید نظری و تقدیر از اللهقلی نظری برادر هنرمند این شهید، اظهارداشت:
جشنوارههای امام رضا(ع) با توجه به موضوع و عرصه عمومی کشور و دلدادگی خود
مخاطبین صبغه عمومی تری نسبت به دیگر جشنوارهها به خود گرفته است. تا به
امروز جشنواره امام رضا 19 دوره برگزار شده است و اکنون در بیستمین دوره به
دنبال نقاط آسیب شناسی این فرایند از گذشته تا به امروز و چشم انداز بلند
مدت این جشنواره هستیم.
وی افزود: 8 میلیون و 500 هزار اثر تا به
امروز در دبیرخانه ادوار جشنواره دریافت شده است اما وقتی به آثار نگاه
میکنیم عمدتا یک عطر افشانی به تعبیر ما فرهنگ رضوی در عموم استان های
کشور اتفاق افتاده است. به عنوان مثال ازاین 8 میلیون و 500 هزار اثر حدود 5
میلیون اثر دلنوشتهای به امام رضا علیه السلام است که برنامه آن در
مازندارن برگزار شده است.
سعیدی زاده تصریح کرد: جشنواره را یک کنش
هنری و رسانه ای اصحاب هنر و رسانه در موضوع فرهنگ رضوی تعریف میکنیم.
یعنی جشنواره و هر چیزی که اسمش را جشنواره میگذاریم باید یک کنش هنری و
رسانه ای اصحاب هنر و رسانه با رویکرد رقابتی و موضوع فرهنگ رضوی و با هدف
تولید محصول برای مخاطب ایجاد کند.
مدیر عامل بنیاد بین المللی
فرهنگی و هنری امام رضا(ع) عنوان کرد: دلنوشته ای به امام رضا ابتدا یک
پویش بود. از لحاظ ما پویش دلنوشته به امام رضا یا مسابقه کتابخوانی اسم
جشنواره نیست و این موضوعات را در یک بستهبندی دیگری ارائه میکنیم و در
بستهبندی جشنواره ارائه نمیشود اما قالب جشنوارهها را مقداری اصلاح
کردیم و به 16 جشنواره رسیدیم.
وی گفت: از زمانیکه کار را شروع
کردیم پروژه جشنوارهها روی میز بود و ما دو ماه بعد از میلاد امام رضا
وارد شدیم و دو ماه هم در فرایند دوران مدیریتی به اصطلاح درگیر شدیم و دو
الی سه ماه هم درگیر بهسازی و آسیب شناسی و تدوین طرح تحولی جشنواره بودیم
تا اینکه به این نقطه رسیدیم 16 جشنواره حرفهای داشته باشیم.
سعیدی
زاده خاطرنشان کرد: به جشنوارهها نگاه حرفهای و تخصصی داریم؛ یعنی در
فضای کلی جریان جشنواره باید مثلاً 10 هزار اثر در سال داشته باشیم که 10
هزار اثر تولید محصول در حوزههای شعر، ادبیات، داستان، سرود، موسیقی،
تئاتر است. البته این 16 جشنواره ممکن بود به 17 و 18 مورد هم برسد که بنا
به اعتبارات و اقتضائات بعضاً محدود شد اما میزبانی جشنواره را با استانها
پیش رفتیم و گفتیم کدام استان چه فعالیتی بنا به ظرفیت های گذشته خودشان
داشته و لذا انتخاب کردیم هر استانی چه جشنواره ای را میزبانی کند.
مدیر
عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) اظهارکرد: جشنوارههای
گذشته رضوی، جشنوارههایی استان محور بودند تا ملی، اما امسال به عنوان
مثال به میزبانی استان الف و برای کل کشور برنامه داریم.
وی افزود:
به نظر، بهترین تدبیر این است که جشنواره در همان استان بماند. البته مگر
اینکه استانی که انتخاب کردیم با مشکل اجرایی روبهرو باشد که در یکی، دو
استان با این مشکل مواجه بودیم و مجبور شدیم بخاطر اینکه جشنواره زمین
نخورد استان را تغییر دهیم وگرنه تمایل داریم جشنواره فعلا در یک استان
بماند که قوام بگیرد اما غیر ازاین موضوع، بیشتر دغدغه ما خروجی جشنواره و
محصول قابل ارائه است. ما به فکر این هستیم که تولیدات جشنواره ها رادر
قالب فضای مجازی و بستر فضای عمومی اکران سراسری کنیم و بهعنوان هفتههای
فرهنگ رضوی در استانهای مختلف اجرا کنیم و عطر رضوی را در فضای کشور گسترش
دهیم.
سعیدی زاده گفت: از جریان جشنواره ها به تولید میرسیم، در
بستر رویداد این تولید را هفته به هفته اکران میکنیم و در طول سال
هفتههای فرهنگ رضوی را در استانهای مختلف برگزار میکنیم؛ شبیه آن چیزی
که در زیر سایه خورشید موجب دلدادگی مردم به آستان مقدس شده است و اینگونه
به تخصصی کردن حوزه جشنوارهها کمک کردیم و محصول فاخر تولید کردهایم و به
جریانسازی عمومی و تولیدات محصولات هنر و رسانه در بدنه عمومی جامعه نیز
توجه کردهایم.
مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام
رضا(ع) بیان کرد: به تعبیری جریان عمومی را درگیر جریان هنر و رسانه
کردهایم تا اثر بخشی کار بیشتر شود اما فعلا ما سال اول کار هستیم و این
جشنواره تجربه تیم مدیریتی جدید است و تا انتهای جشنواره باید این مسیر را
آسیب شناسی کنیم که جشنواره با افق بلندی به استان دیگر عزیمت کند و در هر
استانی یک افق بلند تری را تجربه بکند.
انتهای پیام/
|