English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

رسانه های تراز تمدنی باید الگو ساز باشند

رسانه های تراز تمدنی باید الگو ساز باشند
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه های تراز تمدنی باید الگو ساز باشند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، محمدرضا بهمنی در مراسم اختتامیه جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی اظهارکرد: همچنان که تحولات فضای مجازی و حوزه دیجیتال در بخش‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سیاست اثر گذاشته و تحولاتی را ایجاد کرده است، رسانه نیز همواره از موضوعات مهم در حوزه فرهنگ و هنر بوده و تحت تاثیر این تحولات قرار گرفته که از آن جمله میتوان به تغییر نقش مخاطب در حوزه رسانه اشاره کرد. وی بیان کرد، روزگاری با ۵۰۰ نشریه سرو کار داشتیم اما امروز با هزاران رسانه فعال در فضای مجازی روبرو هستیم که هم دسترسی بیشتر شده و هم ابزارها متنوع شده و چالش‌هایی را داشته و هم فرصت و هم ظرفیت ایجاد کرده است. وی عنوان کرد، این تحولات از سویی چالش‌هایی برای اهالی رسانه و حاکمیت درپی داشته و از سوی دیگر فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی را ایجاد کرده است. بهمنی بیان کرد، از جمله این فرصت‌ها فراهم کردن امکان فعالیت رسانه‌ای برای عموم مردم است، از این رو مسئولان بنیاد بنیاد بین الملی امام رضا(ع) هوشمندی به خرج داده و رسانه‌های دیجیتال را هم در موضوعات جشنواره قرار داده­اند.
وی ابراز کرد: با عنایت به تحولات جاری و پیش رو از یک سو و افق پیش­روی کشور براساس بیانیه گام دوم انقلاب ایجاب می­نماید تا نظام رسانه­ای در خور گام دوم انقلاب را تدارک دیده و به آن سمت حرکت کنیم.
این مقام مسئول بیان کرد: یکی از اقداماتی که باید انجام شود طراحی و شکل‌گیری تعریف رسانه تراز تمدنی است؛ رسانه ای که کاردکرش کمک به شکل گیری تمدن نوین آینده است و رسانه ای که مناسبات انسانی و مردمی را توسعه دهد‌.
بهمنی در این مراسم با طرح بحث مختصری در خصوص ویژگی­ها و مختصات «رسانه تراز تمدنی» بیان کرد، تحولات جاری و آینده در حوزه فضای مجازی، به گونه­ای است که بسیاری از ساختارهای فعالی و نیز نقش­های عاملان حوزه فرهنگ، هنر ورسانه دستخوش تغییرات جدی خواهد شد و چنانچه برای این تحولات تدبیر نشود، کارکردهای حاکمیتی فعلی بی­اثر خواهد شد. یکی از این تحولات، تحولات حوزه­ رسانه است. اهمیت تدبیر برای رسانه در گام دوم انقلاب، به قدری است که به جرأت می­توان گفت موفقیت جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب در گرو موفقیت رسانه­ ای کشور است. البته متاسفانه جریان رسانه ­ای کشور در دام جریان رسانه ­های بزرگ دنیاست. به عبارت دیگر، متاسفانه امروز، رسانه­ ی ایرانی در زمین رسانه ه­ایِ غیرایرانی بازی  
می­ کند. و این واقعیت حتی برای رسانه­  ملی هم مشهود است.
رئیس مرکز رسانه ­های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود، راه برون رفت از این موضع انفعالی، انتقال نظام رسانه­ ای کشور به نظام رسانه­ ای تراز تمدنی است. وی گفت این تنها راه عبور از موضع انفعالی و ورود به موضع فعال در حوزه رسانه است.
بهمنی در تبیین رسانه­ ی تراز تمدنی، گفت مفهوم مرکزی در این زمینه، «تمدن به مثابه مناسبات انسانی» است. و این مناسبات انسانی در حوزه های مختلف معنا پیدا می‌کند. به طوری که رسانه تراز تمدنی باید اعتلای مناسبات انسانی در سطوح سه گانه­ی؛ مناسبات مردم – مردم، مناسبات مردم - حاکمیت و مناسبات حاکمیت – حاکمیت را در دستورکار قرار دهد. از این منظر بی شک قلمرو مسئولیت اجتماعی و دینی رسانه ها تعریف جدیدی پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، در رویدادی مانند جشنواره رسانه ­های دیجیتال رضوی، رسانه تراز تمدنی، علاوه بر بعد مناسکی در تولیدات رضوی، باید در تولیدات رسانه ­ای به انتقال مفاهیم رضوی به حوزه مناسبات مردم و حاکمیت نیز توجه شود که اتفاقا از وجوه تمایز و ممتاز معارف رضوی است. یعنی در تولید محتوای رضوی، الگوی مواجه حضرت با حاکم و حاکمیت وقت بسیار می تواند مورد توجه رسانه تراز تمدنی قرار بگیرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، در ادامه افزود برای تبیین بیشتر رسانه­ی تمدنی خوب است به برخی دوگانه­ های مفهومی در این زمینه اشاره کنیم. وی گفت، رسانه­ی تراز تمدنی، باید کارکردش را از «اطلاع‌رسانی» به «معرفت‌افزایی (ایجاد شناخت منجر به انتخاب درست در زندگی)» توسعه دهد.
عضو هیات علمی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی ادامه داد، رسانه تراز تمدنی، باید از «چهره­ سازی» و تولید سلبریتی به مرتبه «الگوپردازی (برای تعالی رفتاری)» تحول پیدا کند. بنابراین، ویژگی دیگر رسانه تراز تمدنی حرکت از چهره سازی به الگوپردازی است. او گفت اکنون، ساخت و معرفی سلبریتی ها در فضای رسانه پررنگ است و متأسفانه رسانه ملی به کارخانه سلبریتی سازی و چهره سازی تبدیل شده البته این امر گاهی لازم است، ولی در رسانه تمدنی باید از کارکرد چهره سازی به الگوپردازی حرکت کنیم. 
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که این ها برخی از شاخص­هایی هستند که به عنوان یک پیش­ درآمد می­ تواند در این مبحث مورد توجه قرار گیرد و رویدادی مانند جشنواره تولیدات رسانه­ای رضوی و پرداختن به معارف اهل بیت علیهم­االسلام، در واقع خط راهنمای حرکت از نظام رسانه­ های فعلی به رسانه تراز تمدنی است وی ابراز امیدواری کرد مراکز علمی و پژوهشی و مراکز سیاستگذاری رسانه ه­ای کشور، چنین ایده ه­ایی را در دستور کار قرار دهند.
رئیس مرکز رسانه ­های دیجیتال در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: در این دوره از جشنواره تغییراتی ایجاد شده است که از آن جمله این بوده است که از قالب محوری به سمت محتوا محوری حرکت شده و امیدواریم به روح معنوی هنر هم توجه شود و تغییر دوم هم حضور و مشارکت رسانه ­های مجازی پرمخاطب بوده است که باید از آن عزیزان هم تشکر کرد. نتیجه این مشارکت این بوده است که در جشنواره هفتم، آثار رسیده به جشنواره از حدود 200 اثر به بیش از ۳۵۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده و داوری شد. که این وضعیت باید توسعه یابد. بهمنی در همین باره گفت: در فضای دیجیتالی «کاربر محوری» مهم است و فرصتی طلایی برای ترویج معارف اهل بیت و فرهنگ رضوی بخوبی مطرح شده که نیازمند هدف گذاری بلند مدت است.
وی اضافه کرد: وقتی در سال‌های اخیر بیش از ۶۰ درصد مردم به گوشی هوشمند دسترسی دارند و امکان تولید محتوا وجود دارد لازم است یک هدف گذاری بلند مدت داشته باشیم تا مخاطب بیشتری را در جشنواره‌ها جذب کنیم. رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال کشور اظهار داشت: اگر ۵۰ میلیون نفر زمینه از افراد دارای گوشی هوشمند زمینه حضور در جشنواره را داشته باشند و به ازای هر هزار نفر هم فقط یک نفر هم بتوانند کار تولید داشته و در جشنواره شرکت کنند باید هدف گذاری ما در جشنواره حداقل حضور ۵۰ هزار اثر باشد.
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۰۷:۵۸

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.