English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

یک کارشناس امور رسانه: تولیدکنندگان رسانه های دیجیتال به سلایق متنوع مخاطبان توجه داشته باشند/از چشمه همیشه جوشان رضوی می توان بهره ها برد

یک کارشناس امور رسانه: تولیدکنندگان رسانه های دیجیتال به سلایق متنوع مخاطبان توجه داشته باشند/از چشمه همیشه جوشان رضوی می توان بهره ها برد
یک کارشناس امور رسانه گفت: سنین مختلف قالب های متفاوتی از رسانه ها دیجیتال را می پسندند و تولید کنندگان باید به نوع مخاطب ، جنسیت ، قالب و محیط محیط مخاطب توجه نمایند و برای رسیدن به این مهم رسانه ها می بایست از مشاوره و همراهی یک متخصص تربیت اسلامی بهره ببرند.


حجت الاسلام میرحامد تقدیری در گفت و گو با خبرنگار واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا (ع ) درباره اهمیت اشاعه فرهنگ رضوی اظهار داشت: در هر نهضت، حکومت و دینی فرهنگ عنصر مهمی است وبه مثابه اکسیژن جامعه موجب حیات بخشی و جهت دهی به فعالیتهای افراد جامعه است.  

وی افزود: در کشور ما و مسلمانان در سراسر جهان دریافت معارف دینی از پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان اهمیت بسیاری دارد، چراکه ایشان بر اساس آموزه های الهی ، فطرت های پاک را راه نشانی و راهبری می نمایند.

 وی عنوان کرد: در این میان افرادی که به دلیل فرقه ای ، دینی و .. خود را از معارف اهل بیت دور نموده اند و یا از معارف نبوی دور افتاده اند، راه گم کرده و خود را در دامان شیاطین جای داده اند و آنچه ما از وهابیت شاهد هستیم همین فقر فرهنگی و معرفتی است که دلهای آنها را به بیابانی بی ثمر و سرشار از جهل و خودکامگی تبدیل ساخته است که دشمن از آن بهره برداری می کند.
وی خاطرنشان کرد: در این میان حضرات معصومین هر کدام با توجه به شرایط و موقعیت هایی که در زندگی خود و دوران امامت داشته اند نقشی را در گسترش و تقویت درخت پر ثمر امامت ایفا نموده اند و در این میان امام رضا علیه السلام با هجرت اجباری خویش از مدینه به خراسان و موقعیت کوتاه مدت ولایتعهدی و ورود در دستگاه خلافت عباسی توانستند نقش بسزایی را در رشد فرهنگی جامعه ایفا نمایند .  

تقدیری تصریح کرد: در این زمینه هر چند دستگاه عباسی تلاش نمود مانع گسترش این نعمت الهی شوند لکن با تمام مشکلات محیطی و محدودیت ها شاهد رشد درس های انسان ساز و حیات بخش رضوی هستیم که درطول سالیان دراز جوامع بسیاری را به سر مقصود هدایت رسانده است.

وی گفت: حال هر که از این چشمه همیشه جوشان رضوی بهره برد و تن در آن شسته و سینه از آن سیراب نماید خود را نجات داده و آسمانی نموده است و هر که با غفلت و کوتاهی و تنبلی چشم بر آن ببندد مسیری جز تباهی ندارد. اکنون نقش دستگاه های فرهنگی در معرفی و گسترش این فرهنگ نمایان می شود و چنانچه ایشان کوتاهی نمایند بر هر فرد و گروهی است خود این مهم را شناخته و آستین همت بالا زده و به دنبال آن دنیا را در نوردد. چرا که این مسیر برای سعادت ابدی است و آنچه در پیش است ابد است .  
رسانه های تاثیرگذار بومی اند
این کارشناس امور رسانه ای درباره اهمیت رسانه های دیجیتال و لزوم اسلامی و بومی کرد آن اظهار داشت:  اعمال انسانها نشأت گرفته از دوست داشتنی های آنهاست، به این معنا که مطابق دوست داشتنی های خود رفتار می کندو دوست داشتنی های انسان هم نشأت گرفته از تفکرات اوست و رسانه ها از جمله مواردی است که تفکر ساز است. به تعبیر بهتر می توان گفت رسانه ها فکرها را می سازند و بر اثر آن دوست داشتنی های انسانها شکل می گیرد و سپس انسانها مطابق آن رفتار می کنند.  
وی گفت: به عنوان مثال رسانه ها می توانند پوششی را به صورت مستمر استفاده کنند، بعد خواهند دید که دختران و زنان فکرهایشان طبق آن مد شکل می گیرد و آن را دوست خواهند داشت و سپس از آن پوشش استفاده خواهند کرد.  
تقدیری بیان کرد: با این بیان می توان جایگاه رسانه ها را در رفتارهای انسانی یافت و اهمیت آن چنان زیاد است که تمام جریانات اعم از ادیان ، دولت ها ، احزاب سیاسی ، بنگاه های اقتصادی و ... تلاش میکنند از آن بهره ببرند.
وی عنوان کرد:  حال ما نیز که به دنبال فرهنگ سازی دینی و گسترش معارف دینی در بین جوامع انسانی هستیم نباید از این ابزار غافل شویم، به خصوص که این ابزار نه تنها شناخت ساز است بلکه رفتار ساز نیز هست  و در نتیجه این ابزار و استفاده از آن بسیار مهم است و می بایست در مسیر اهداف اسلامی و انقلابی به کار گرفته شود تا ما شاهد اثر بخشی آن در جوامع انسانی و رفتار های انسانها و دوست داشتنی های ایشان باشیم. 

توجه به مخاطب

این کارشناس امور رسانه درباره اینکه تولیدکنندگان در زمینه رسانه های دیجیتال باید به سمت چه نوع آثاری بروند، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی هایی که باید تولید کنندگان در ابتدا به آن توجه کنند انتخاب مخاطب مورد نظر است، هر چه مخاطب اثر پذیر تر و استفاده او از رسانه های دیجیتال بیشتر باشد برای تولید کنندگان بهتر است.  
وی افزود: یکی از این دست مخاطبین ، خردسالان ، کودکان و نوجوانان هستند که آنها با توجه به جذابیت و تحرکی بودن رسانه های دیجیتال خیلی زود با رسانه ها ارتباط برقرار می کنند تا جائیکه ما شاهد استفاده بسیار خردسالان حتی در سنین بسیار پایین هستیم و همچنین آنها به جهت آمادگی و اثر پذیری که دارند خیلی زود از رسانه اثر می پذیرند و طبق آن رفتار می کنند.، اکنون اگر ما بتوانیم معارف اسلامی خود را در قالب های رسانه ای و جذاب برای این دست مخاطب آماده کنیم ، می توانیم در تربیت اسلامی این نسل نقشی مهم ایفاء نماییم.
تقدیری تصریح کرد: سنین مختلف قالب های متفاوتی از رسانه ها دیجیتال را می پسندند و تولید کنندگان باید به نوع مخاطب ، جنسیت ، قالب و محیط محیط مخاطب توجه نمایند و برای رسیدن به این مهم رسانه ها می بایست از مشاوره و همراهی یک متخصص تربیت اسلامی بهره ببرند تا راه را اشتباه طی نکنند و اثرات سوء بر جای نگذارند.  
این کارشناس امور رسانه ای خاطرنشان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان رسانه ای توجهی به تخصص های تربیتی و اسلامی نمی کنند و خود با سلیقه شخصی و اندک دانشی که به صورت تجربی دریافته اند در عرصه های مختلف حاضر می شوند که نتایج خوبی را در بر نداشته است.

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۱۲

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.