English Arabic
به شمس توس خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
    
 

اخبار

دیدگاه پیروان امام شافعی درباره امام رضا(ع)/ آنانی که از خورشید هشتم شفا گرفتند

دیدگاه پیروان امام شافعی درباره امام رضا(ع)/ آنانی که از خورشید هشتم شفا گرفتند
ماموستا کامل گلباغی،روحانی اهل سنت استان کردستان گفت: بسیاری از اهل سنت با عقیده قلبی بر تکریم خاندان رسول اکرم(ص) توانسته اند به اذن الله نسبت به شفای بیماران صعب العلاج خویش از طریق توسل بر امام رضا(ع) اقدام نمایند.

 
گفتگو با ماموستا کامل گلباغی،از روحانیون اهل سنت استان کردستان خیلی دلنشین است. وی عشق به امام رضا(ع) مانند اکسیری توصیف می کند که قلب امت محمدی در ایران اسلامی را به هم نزدیک می کند.
 وی می گوید: می توان از جایگاه والای امام رئوف در قلوب شیعه و سنی، سکویی ساخت برای همدلی بیشتر دو برادری که خیلی ها سعی می کنند از هم جدایشان کنند. این پژوهشگر علوم و معارف دینی معتقد است: باید کاروان های مشترک شیعه و سنی برای زیارت امام رضا(ع) تشکیل شود. متن مصاحبه با این روحانی اهل سنت در ادامه از نظرتان می گذرد؛

*لطفا درباره دیدگاه علمای اهل سنت درباره اهل بیت توضیح بفرمایید؟
علمای اهل سنت به همه اهل بیت و به ویژه امام علی(ع) که همه اهل بیت به نوعی از دامن حضرت علی(ع) رشد کردند و شخصیت گرفتند، نگاه ویژه ای دارند و روحانیت اهل سنت احترام ویژه ای برای ایشان قائل هستند. در خطبه های نماز جمعه هم برای ایشان و فرزندانشان دعا می کنند؛ تا به این ترتیب همیشه این نکته برای مردم یادآوری شود که باید برای امامان احترام خاصی قائل باشند.

*از ارادت مردم کُردستان نسبت به امام رضا (ع) بگویید؟

درباره اعتقاد مردم راجع به این مسأله همین بس که زمانی که در بین مردم کُردستان افرادی به بیماریهای لاعلاجی گرفتار می شوند و چندین بار به پزشکان متخصص مراجعه کرده و جواب رد از پزشک شنیدند، به حرم حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) می شتابند و یا مراسم دعای توسل اجرا میکنند. موارد بسیاری را از بزرگان خود شنیده و یا در منطقه مشاهده کرده ایم با اینکه از نظر پزشکی شفای آنها امکان پذیر نبوده به اذن الله شفا یافته اند. این موارد قابل مراجعه و مستند سازی است.

*چگونه است که اهل سنت کُردستان تا این حد به زیارت امام  رضا (ع) اعتقاد دارند و نظرتان درباره آن دیدگاه که زیارت قبور را شرک میداند چیست؟
معمولاً وهابیون بحث زیارت را شرک می دانند و حتی رفتن به زیارتگاه ها و مقبره های محلی را هم شرک می دانند. این عده کلاً اعتقادی به مزار و کرامت و توسل ندارند. معتقدند که انسان فقط باید از خدا استمداد بطلبد. غافل از اینکه این کرامتها در همه پیامبران بوده است. پیامبران معلمینی هستند که بعد از خدا کتابهای خدا مثل تورات و انجیل را به مردم آموزش داده اند. بعد از آنها هم نوه و نتیجه های آنها این مسئولیت را برعهده داشته اند تا می رسیم به پیامبر خودمان و بعد هم حضرت علی(ع) که داماد ایشان بود و همین طور سلسله مراتبی که نهایتاً به حضرت مهدی که ناجی آخر الزمان هستند. اینها بشارتهایی است که در کتابهای دینی ما وجود دارد.

امام شافعی(رحمت الله علیه) به عنوان موسس فقه شافعی توانست در زمان حیات خویش به عنوان یک مجتهد و عالم آگاه به زمان آنچه که عقاید عهد قدیم و جدید جهان اسلام بود را به هم پیوند زند و درست زمان حیات ایشان مقارن با دوره زندگی امام جعفر صادق (ع) به عنوان سرسلسله فقه جعفری بود. غرض اینکه زمانی که ما این عقاید را در متون قدیمی خود می بینیم، متوجه می شویم که آنها با تمام اخلاصی که داشتند به امامان و بزرگان متوسل می شدند. به همه امامان از حضرت علی(ع) گرفته تا امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و علی ابن موسی الرضا(ع).
*بیشترین احادیثی که بین علمای اهل سنت رایج است مربوط به امام رضا (ع) است و یا سایر ائمه؟


ما از همه ائمه احادیثی را داریم اما بیشترین احادیث مربوط به امام صادق(ع) است، چراکه امام شافعی شاگرد امام جعفر صادق(ع) بوده اند. امام شافعی مرجع مذهبی ماست و در مکتب امام جعفر صادق (ع) تلمذ کرده است.

*آیا برای شهادت و یا ولادت امام رضا (ع) هم بین اهل سنت مراسم خاصی وجود دارد؟

بله. در این زمانها معمولاً مردم کردستان نذری می دهند. این نذری ها گاه شامل غذاهای محلی(آش) است و گاه شیرینی های محلی(برساق یا ناو ساجی) که بین مردم پخش میشود. به ویژه خانواده هایی که توسل جسته اند و کرامتی مشاهده کرده اند و از فیوضاتشان بهره برده اند معمولاً نذری می دهند.

یکی دیگر از عادات اهل سنت این است که وقتی به امامی متوسل می شوند ختم قرآنی به نیت آن امام برگزار می کنند و در کنار ختم قرآن ضیافتی هم برپا می کنند. این مراسمات در ایام محرم و عاشورا هم معمولا برپاست.

در قسمتی از استان کردستان (قروه و بیجار) اگر هم کسی به زیارت امام رضا(ع) رفته باشد هنگام بازگشت دوستان و فامیل به دیدن شخص زائر می روند و زائر هم هدایایی را که به عنوان تبرک دور حرم طواف کرده است بین آنها تقسیم می کند. گاهی هم فامیل و دوستان قبل از سفر به دیدن شخصی که قصد زیارت دارد می روند و پارچه ای را به او می دهند تا برای آنها متبرک کرده و بازگرداند. گاهی هم پول و جواهرات نذری را به این افراد می سپارند تا به حرم امام رضا(ع) برسانند. در این موارد که این عده حتماً به دیدن زائر می روند.

*به نظر شما چطور می توانیم از جایگاه امام رضا(ع) استفاده کنیم تا بتوانیم بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کنیم؟
شاید ساده ترین کار این باشد که یک سری کاروانهایی را متشکل از برادران شیعه و سنی به زیارت امام رضا(ع) بفرستیم. برنامه های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) می تواند بستر تحقق چنین کاروان هایی در قدم گاه های آن حضرت تا مشهد مقدس باشد؛ به طور کلی اگر کانونهایی تشکیل شود که مشترک باشد و فعالیتهایی از جمله همین اعزام کاروانها را به صورت مشترک انجام بدهند تعامل بین شیعه و سنی را افزایش خواهد داد و بسیار مثمر ثمر خواهد بود. البته بحمدلله در کردستان اصلاً مشکلی وجود ندارد و تشیع و تسنن برادرانه با هم زندگی می کنند و حتی زیارتهای شخصی را هم بعضاً با هم می روند اما شایسته است که ادارات و ارگانها نیز به این مسأله بیشتر بها بدهند و با ترتیب دادن سفرهای مشترک در انتقال آداب و رسوم و فرهنگ متقابل بازده خوبی خواهد داشت.

*سخن پایانی؟
بسیار ممنونم که به اهل سنت بها دادید تا نظر اهل سنت را راجع به اهل بیت جویا شوید. در اینجا ارادت ویژه ای برای امامان و خلفای راشدین وجود دارد. امیدوارم بنیاد بین المللی فرهنگی - هنری امام رضا(ع) بتواند پیشنهاد ارزنده استان کردستان جهت تشکیل کارگروه ویژه اقلیتهای مذهبی را با محوریت این استان فرهنگی را تشکیل داده و جهت نیل به آرای روحانیون اهل سنت در مورد مناقب و ویژگی های امام رضا(ع) بیش از پیش جهت تاکید بر عالم آل محمد(ص) این شخصیت برجسته جهان اسلام همت گمارد.

 

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۳۲

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) می‌باشد.