بهداشت پوست
یکی از اموری که در بهداشت پوست تأثیر مستقیم دارد، شستن پوست بهصورت کامل و مناسب در حمام است. حضرت رضا(علیه السلام)
در این رابطه نکات جالبی را بیان فرمودند که میتوان به نمونههایی اشاره کرد.
نمونة نخست: سلیمان جعفری گوید: مریض شدم به اندازهای که گوشتهای بدنم ریخت، خدمت حضرت رضا(علیه السلام)
رسیدم فرمودند: دوست داری که بار دیگر گوشتهایت برگردد، عرض کردم آری.
فرمودند: حمام برو تا گوشتهایت بازگردد، ولیکن اگر ادامه بدهی و زیاد
بروی مبتلا به سل میشوی[1].
نمونة دوم: سلیمان جعفری گوید:
حضرت رضا(علیه
السلام)
فرمودند: حمام یک روز در میان، گوشت بدن را زیاد میکند
و هر روز حمام رفتن، پیههای کلیه را آب میسازد[2].
نمونة سوم: حضرت رضا(علیه
السلام) فرمودند:
هر کس روز جمعه حمام برود و موهای زائد بدن خود را پاک کند، اگر
گرفتار برص شد، باید خود را ملامت کند[3].
نمونة چهارم: حسنبن جهم گوید: خدمت حضرت رضا(علیه السلام)
رسیدم مشاهده کردم آن حضرت محاسن خود را با خضاب سیاه کردهاند. عرض کردم: محاسن خود را سیاه کردهاید؟ فرمودند: خضاب اجر دارد و عفت زنان را
زیاد میکند،
اگر مردها خضاب میکردند
و خویشتن را آماده میکردند
زنان از جادة عفاف بیرون نمیشدند.
گوید: «عرض کردم: میگویید حنا آدمی را پیر میکند. فرمودند: چه چیز آدمی را پیر میکند؛ هر روز که از عمر انسان میگذرد به طرف پیری میرود»[4].
حضرت ثامنالحجج(علیه السلام)
برای بهداشت پوست توصیههای
جالبی دارند. ایشان بیان میکنند:
هر گاه خواستی حمام
بروی و در سر خود ناراحتی پیدا نکنی، هنگام ورود، ابتدا پنج جرعه آب گرم بنوش، در
اینصورت به خواست خدای تعالی، از سردرد و درد شقیقه در
امان خواهی بود. بعضی گفتهاند هنگام ورود به حمام پنج
مشت آب گرم روی سر خود بریز. بدان که حمام هم ترکیبی مانند ترکیب بدن دارد یعنی
همانطور که بدن دارای چهار طبع بوده حمام نیز دارای
چهار خانه است: خانة اول: سرد و خشک است؛ خانة دوم: سرد و مرطوب؛ خانة سوم: گرم و
مرطوب و خانة چهارم: گرم و خشک. اگر میخواهی
بدنت جوش، دانه و غیره نزند، هنگام ورود به حمام ابتدا بدنت را با روغن بنفشه چرب
کن، اگر میخواهی بدنت مبتلا به زخم، ترکیدگی و لکههای
سیاه نشود، بیش از آنکه نوره بکشی خود را با آب سرد بشوی. فایدة حمام این است که
بدن را به اعتدال میرساند، چرک را پاک میکند،
پی و رگها را نرم میگرداند،
اندامهای بزرگ بدن را تقویت و اضافهها
و عفونتهای بدن را ذوب میسازد[5].
[1] . کلینی،
الکافی، ج 6، ص 497؛ مجلسی، مرآة العقول، ج 22، ص397.
[2] . کلینی، الکافی، ج 6، ص 496؛ مجلسی، بحارالانوار، ج 22، ص 397؛ حرّ
عاملی، وسائلالشیعه، ج 2، ص 31.
[3] . کلینی،
الکافی، ج 6، ص 503؛ مجلسی، مرآةالعقول، ج 22، ص 406.
[4] . کلینی،
الکافی، ج 6، ص 480؛ مجلسی، مرآةالعقول، ج 22، ص 372.